محوطه سازی و باغ آرایی

محوطه سازی و باغ آرایی

محوطه سازی و باغ آرایی

امروزه بسیاری از افراد به اهمیت داشتن فضایی زیبا که بتواند برای آن ها آرامش به ارمغان بیاورد، پی برده­ اند. از همین رو طرفداران محوطه سازی و باغ آرایی دکوراسیون داخلی و طراحی محوطه، روز به روز در حال افزایش هستند. شاید برخی از افراد این تصور را داشته باشند که صرف هزینه طراحی محوطه و اجرای آن، کار چندان معقولی به نظر نمی رسد ولی واقعیت امر این است که افراد به دلیل تغییر سبک زندگی و دور شدن از فضای طبیعی، ناگزیر به صرف این هزینه هستند.باغ تالاردشت شقایق پیشنهاد میکند مقاله فضای سبز را از دست ندهید.

محوطه سازی

در ترجمه واژه انگلیسی Landscaping به کلمه فارسی محوطه سازی می رسیم. محوطه سازی به معنی روح بخشیدن به یک فضای بی جان و تبدیل کردن آن به یک مکان آرام و دلنشین می باشد. 
محوطه یک ساختمان و یا یک باغ اولین فضایی است که بازدید کننده با آن رو به رو می شود، چه یک ویلا باشد و یا باغ میوه. بنابراین محوطه سازی اهمیت بسیار زیادی دارد.
برای محوطه سازی و باغ آرایی طرح های متفاوتی وجود دارد و یک امر کاملا سلیقه ای می باشد. مانند طرح های کلاسیک، ساده و مدرن .

برای محوطه سازی و باغ آرایی، گیاهان جایگاه مهمی دارند. بنابراین برای انتخاب گیاه مناسب، کاشت آن ها و طراحی کاشت آن ها نیاز به یک طراح متخصص است تا با اصول کاشت و طراحی به کاشت آن ها بپردازد. از دیگر جلوه هایی که می توان برای باغ آرایی استفاده کرد می توان به استفاده از درختچه ها، درختان، آلاچیق ها، آبنما و کف سازی اشاره کرد. شما هم چنبن می توانید برای باغ آرایی تالار مسیر ورودی باغ را با بافت های زیبا تزیین کنید.ما در باغ تالار دشت شقایق تخصص لازم را داشته تا فضایی کاملا با شکوه و مجلل را برای ساخت شبی رویایی و بی نظیر برایتان فراهم نماییم.شما می توانید با کلیک بر روی گالری باغ تالار دشت شقایق از عکسهای ما دیدن نمایید.

محوطه سازی ویلاها، باغ های مجلل و باغ تالارها

بهترین گزینه در غرب تهران باغ تالار دشت شقایق

در محوطه سازی باغ تالارها و ویلاهای مجلل از مصالح ساختمانی لوکس استفاده می شود. ایجاد رودخانه های خشک و رودخانه های جاری به کمک سنگ رودخانه، ساخت شومینه و باربیکیو، ساخت آلاچیق طرح چوب و چوبی، استفاده از موزاییک و واش بتن های چراغدار در مسیر پیاده روی، استفاده از سنگ های رودخانه در لابه لای فضای سبز و ایجاد آبنما های زیبا می تواند زیبایی محیط شما را چند برابر کند و خاطره ای از زیبایی و آرامش برای شما بسازد.

محوطه سازی برای کجا مناسب است؟

محوطه سازی به یک جای خاص محدود نمی باشد و هر فضایی که دارای چشم انداز باشد و به نوعی در مسیر عبور و مرور قرار بگیرد، برای ساخت محوطه مناسب است. محوطه سازی در معماری طیف گسترده ای را می تواند دربرگیرد و برای یک باغچه کوچک تا یک زمین بزرگ با کاربری های مختلف، می توان طراحی محوطه انجام داد. قطعا هر چه قدر فضا بزرگ تر باشد، طراح باید وقت و انرژی بیشتری صرف کند. طراحان منظر و معماران برای هر فضا با توجه به کاربری و محدودیت هایی که وجود دارد، باید به نکات زیادی توجه کنند.

یکی از مهم ترین کارهایی که پیش از طراحی محوطه با هر کاربری باید انجام شود، بررسی محل اجرای محوطه است. شاید یکی از دلایل مهمی که برخی از پروژه ها با شکست مواجه می شوند یا به نتیجه رضایت بخش دست پیدا نمی کنند، عدم توجه دقیق به این مرحله از کار باشد. بررسی محل شامل مواردی چون وضعیت آب و هوایی منطقه، جمع آوری اطلاعات درباره گونه های گیاهی منطقه مورد نظر، جهت وزش باد، بررسی وضعیت خاک، وضعیت آب و نوع آبیاری می باشد.

همچنین محدودیت هایی که برای طراحی و اجرای محوطه وجود دارد نیز باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرند. برای مثال، گاهی امکان حذف برخی از درختان وجود ندارد یا تاسیسات و ساختمان هایی در محل قرار گرفته اند که نمی توان آن ها را حذف یا جا به جا کرد.

انتخاب سبک طراحی محوطه

محوطه سازی می تواند به سبک های مختلف صورت گیرد که این سبک ها عبارتند از :

  • سبک کلاسیک (باغ مراکشی، باغ ایتالیایی، باغ فرانسوی، باغ اسپانیایی، باغ انگلیسی)
  • سبک مدرن (باغ آمریکایی معاصر)
  • سبک طبیعت گرایانه (باغ ژاپنی، باغ چینی، باغ انگلیسی)

محوطه سازی به شکل باغ ایرانی، در سبک کلاسیک قرار می گیرد و برای محوطه سازی باغ به این سبک باید حتما متراژ بالایی وجود داشته باشد و فضای کوچک مناسب این نوع سبک باغ سازی نیست.

در سبک مراکشی، گیاهان نواحی گرمسیری مانند نخل ها، غالب هستند. محوطه سازی باغ به سبک مراکشی بیشتر مناسب جنوب و شمال کشور است.

محوطه سازی به شکل باغ فرانسوی، یکی از گزینه های خوب برای طراحی محوطه در مناطق سردسیری محسوب می شود. چون اغلب گیاهان این سبک، به سرما مقاوم هستند.

نقشه های محوطه سازی

اصول طراحی فضای سبز

در نقشه های محوطه سازی موقعیت و نوع درختان، روش گل کاری، باغ آرایی و محوطه سازی، محل ساختمان ها، نوع حصار کشی، نوع و کف سازی مسیرهای سواره و پیاده مشخص می شود.

مراحل اجرا را می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد:

  • کف سازی
  • دیوار کشی
  • نرده کشی
  • نورپردازی

- کف سازی محوطه

یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین نکاتی که در طراحی محوطه باید به آن توجه داشت، کف سازی می باشد. انتخاب مصالح مناسب نه تنها از نظر زیبایی بلکه از لحاظ راحتی در هنگام راه رفتن بر روی آن، از نکات مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. هم چنین توجه به شرایط آب و هوایی منطقه نیز در انتخاب مصالح مناسب در جهت کف سازی باید مد نظر قرار گیرد. از آن جایی که کف، مکانی است که رفت و آمد به میزان زیادی بر روی آن صورت می گیرد، استحکام آن بسیار حائز اهمیت می باشد.

دیوارکشی محوطه

در دیوار کشی محوطه سازی از سنگ لاشه، فشمی و یا مالون استفاده می شود در عملیات دیوار چینی ابتدا انتخاب نوع مصالح و ملات مصرفی صورت می گیرد؛ همچنین انجام دیوار کشی ها باید براساس نقشه های اجرائی و دستورات دستگاه نظارت صورت گیرد.

- نرده کشی محوطه

در نرده کشی های محوطه سازی حیاط می شود از سیم بوکسل و یا نرده های حفاظ دار استفاده کرد، نرده، نقش موثری در شکل دهی نمای بیرونی ساختمان دارد به همین خاطر از انواع گوناگون آن مانند: حفاظ شاخ گوزن، بوته ای و سر نیزه ای می شود استفاده کرد.

- نورپردازی محوطه

نورپردازی در باغ تالار

نورپردازی از نکات مهمی است که نه تنها در دکوراسیون داخلی بلکه در محوطه سازی نیز باید به آن توجه ویژه داشت. استفاده از روش های صحیح نورپردازی می تواند در ایجاد فضایی مناسب به شما کمک کند. این امر باید به گونه ای باشد که نیاز افراد را با توجه به فضای مورد نظر و کاربری آن، فراهم کند. استفاده از انواع مناسب چراغ محوطه می تواند در زیبایی هرچه بیش تر فضای مورد نظر به شما کمک کند.

تاثیر آب در زیبایی و تنوع محوطه

یکی از عناصر اصلی در طراحی محوطه، وجود آب است كه قسمتی از آن منحصراً برای آبیاری، حفاظت گیاهان و بخش دیگر به منظور ایجاد و خلق زیبائی در طراحی مورد استفاده قرار می گیرد. ولی آنچه که مورد توجه است وجود و تأثیر آب از لحاظ زیبایی و تنوع در محوطه فضای سبز، از قبیل آب نماها، حوض و حوضچه است. فواره ها و آبنماها می توانند به مقدارزیادی در خنك كردن هوای محل تأثیر داشته باشد .

طراحی آب نما در محوطه فضای سبز به شکل های مختلف كه جنبه تزئینی داشته باشد، بستگی كامل به ذوق و سلیقه طراح دارد

نتیجه گیری

با استفاده از محوطه سازی و باغ آرایی علاوه بر اینکه محیط بیرونی را زیبا و چشم نواز می کنید، از فضای موجود به بهینه ترین حالت ممکن استفاده می کنید.شما می توانید در باغ تالار دشت شقایق این المان ها را به صورت اصولی در فضای موجود تماشا نمایید.

امتیاز
بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید